Moltes són les festes, tradicions, que se li presenten durant l’any al barceloní com excusa per menjar. Abans, a Barcelona –i en realitat, a tot arreu- no hi havia celebració que no anés acompanyada d’un bon àpat o, com a mínim, d’un pastís o llaminadura específic.
A partir del
segle XIX, amb l’arribada de la revolució industrial, moltes d’elles es perden.
Hi ha algunes raons, darrera: la massificació de les ciutats, que diluia i
barrejava els costums més antics, la deshumanització del nou règim laboral (els
torns de producció a les pujants indústries barcelonines no entenien d’aplecs
ni festes), l’arribada de l’electricitat, que separava el ritme de la vida de
la llum solar i de les estacions, els canvis en la producció d’aliments, i la
disminució en la influència de l’esglèsia, que guardava bona part d’aquestes
tradicions. Ens endinsarem una mica en aquestes raons en diferents apartats
d’aquest llibre, però de moment conformem-nos a imaginar com és o podria ser
l’any típic d’un barceloní. I diem “com podria ser” i no “com va ser”, perquè
no ha existit mai un passat idealitzat en el que alguna guerra, algun daltabaix
politic, plaga o simplement, episodi de mal temps, no impedís que es
celebressin totes aquestes tradicions de manera lluída. Algunes de les
tradicions que aquí es descriuen no han conviscut temporalment les unes amb les
altres. A més, moltes d’aquestes festes són compartides arreu de Catalunya, o
només van per barris. En definitiva, aquest és un resum idealitzat d’allò que els
ciutadans de Barcelona tenim a la memòria de l’estòmac.
Foto de Frederic Balell (1910) de l'Arxiu Fotogràfic de Barcelona |
La tradició de
rebre l’any menjant raïm, com és sabut, és relativament recent i vinguda de
fora (a principis del segle XX els espavilats productors de raïm de Vinalopó,
que tenien un excedent de fruita per vendre, es van inventar la campanya que
associava el menjar un gra de raïm al so de cada toc de campana a les dotze de
la nit). Tot i això, com a la resta de l’estat, el costum és ben arrelat i
poques llars no comencen el seu any si no és practicant-la.
Quan s'inicia el nou any, encara és viva la temporada de torrons, però aquesta conclou
definitivament amb l’arribada dels reis d’Orient. El vespre de reis, les
famílies barcelonines porten els més petits a veure alguna de les tradicionals cavalcades.
En aquestes, com en totes les que es fan durant l’any per altres motius, és
impensable que no es tirin caramels des de les carroces, malgrat els avisos
dels dietistes i dentistes. Ningú no sembla disposat a desfer-se’n d’aquest
remanent d’una època en la que els infants no tenien problemes d’obesitat o
càries, potser perquè les llepolies eren encara quelcom reservat als diumenges
o les festes.
El periple dolç
continua quan els nanos ja han anat a dormir, no sense deixar abans la
preceptiva llet amb galetes (o licors i dolços, segons el tarannà de cada casa)
sobre la taula del menjador, que al matí els reis hauran fet desaparèixer.
Molts pares han tingut per costum durant molts anys escapar-se a fer un tomb
per la fira de joguines de la Gran Via, que s’hi celebra des de fa uns seixanta
anys. La fira es centrava antigament en la venda de joguines, i les famílies hi
anaven a voltar per fer-se amb els últims encàrrecs pels reis d’Orient. Tot i
que en els darrers temps la fira ha obert les portes a altres tipus de
productes, com ara la bijuteria o l’artesania, el que no hi falta des de bon
principi són els llocs de venda de carbó de sucre, “càstig” de generacions i
generacions d’infants trapelles. En aquestes parades també s’hi han venut
llaminadures de xocolata en forma de ampolles de cava, caixes de sardines,
pollastres i fins no fa gaire, capses de cigarretes. El carbó de sucre, per
això, n’és l’estrella, malgrat la irrupció de dolços menys tradicionals, els
advertiments sobre la dieta sana, i la invasió de pares noels que han
transformat els ritmes dels regals nadalencs.
El darrer estrall
nadalenc sobre les nostres figures de sedentaris pobladors del segle XXI
enganxats a internet ens el causarà el tortell de reis, que es menja
tradicionalment el dia 6 de Gener. De tortells abans en trobàvem durant tot
l’any –i a ser possible, cada diumenge- a tota pastisseria catalana. Comenta
Sempronio, el periodista que fou infatigable cronista de la Barcelona de
principis de segle, en el seu llibre “Barcelona era una festa” que “el tortell
dominical del Forn de Sant Jaume fou erigit en el símbol de la burgesia
barcelonina. Convertit en objecte de tantes sàtires, en víctima de tantes
burles, probablement sucumbí sota els dards del ridícul. Com la pintura acadèmica,
que llegendàriament les famílies acudien a admirar a Can Parés, amb el tortell
penjat a la mà...” Sempronio comenta que en els seus anys de glòria, el Forn de
Sant Jaume –que estava situat originalment al 1808 en una petita botiga del
carrer Llibreteria i que quan va tancar, el 1956, era a Passeig de Gràcia- que
alguns diumenges aquest obrador servia fins a mil tortells.
Avui en dia el
tortell viu el seu màxim esplendor per la festivitat de Reis. L’any 2012, les estimacions del Gremi
de Pastisseria apuntaven que se n’vendrien 850.000 unitats a tota la província.
Però, què té el tortell de reis que agrada tant als barcelonins? La fòrmula de
sempre és senzilla: farina, mantega, sucre, ratlladura de llimona i taronja,
aigua de tarongina, rom i llevat. Fruita confitada, pinyons i glaça acaben de
rematar-lo, però la recepta ha anat canviant amb el temps, i encara que segueix
sent la més despatxada, competeix amb versions que inclouen massapà, nata o
trufa, o que fins i tot obvien la pasta de brioix per convertir-la en més
lleugera pasta de full. Però el que no canvia mai són les sorpreses. El tortell
de reis, en els seus orígens, deriva d’un dolç que es menjava en temps dels
romans (però que enlloc de amb sucre estava endolcit amb mel, dàtils i figues)
i que ja amagava l’element més important del tortell: la sorpresa. I és que qui
mai no hagi volgut aspirar a retratar-se amb una corona de paper metalitzat al
cap no sap què és un tortell de reis. Les sorpreses del tortell són de dues
menes: La primera, la que garanteix la preuada corona, sol ser una figureta de
fang que normalment reprodueix alguna de les figures més típiques del pessebre.
L’altra, d’arrel pagana, és la fava. Les festes d’hivern dels romans, en les
que ja hem vist que ja existien els tortells, ja hi incloien aquest element. I
Joan Amades assenyala al seu “Costumari Català” que antigament, a causa de les
tasques del camp, no tota la família podia asistir a la missa de Reis i que qui
trobava la fava es convertia en el representant d’aquella llar a la festa. Avui
en dia se sol considerar que qui troba la fava és qui paga el tortell, cosa que
en moltes cases ha originat no poques llàgrimes quan han estat els més petits
que l’han trobat.
L’arribada dels
reis mags és la frontera natural de les vacances nadalenques. Just després cal
tornar a l’escola o la feina, reincorporar-se als hàbits de salut més raonables
després de la disbauxa. Però hem de recordar que abans del segle XX, quan
l’activitat al camp o les fàbriques exigien més esforç físic, es procurava
mantenir la ingesta calòrica durant l’hivern, sempre que els recursos ho
permetessin. El calendari anava marcat per la tradició catòlica, que sovint
seguia, al seu torn, el calendari llunar o antigues tradicions paganes. Un
exemple d’això és la aparentment capriciosa ubicació de les festes de
Carnestoltes, que depenen, al seu torn, de les de Pasqua més endavant en el
calendari. Per això, Carnestoltes i els Tres tombs solen coincidir al
calendari.
El Tres Tombs estan relacionats amb la festivitat de Sant Antoni Abat (o, com en diu la nomenclatura popular “Sant Antoni del Porquet”), que se celebra el 17 de gener. Sant Antoni Abat era un dels primers sants de l’esglèsia catòlica. Es diu que va viure al desert, on el dimoni el va temptar força vegades per a que tornés a la vida mundana. Però el que ens interessa de la història de Sant Antoni de cara a la gastronomia és la seva vessant com a patró i defensor dels animals. Se’l sol representar acompanyat d’un porc, que és el que li ha donat el malnom, o d’uns ases (que han deixat en el llenguatge popular la interjecció “Sant Antoni, que el ruc cau”). Sant Antoni és patró dels animals des del segle XII, i des de l’aleshores se’l venera en moltes localitats de Catalunya, entre les que hi ha, evidentment, Barcelona.
Segons
l’Ajuntament, la cavalcada de Sant Antoni Abat es celebra a la ciutat al menys
des de 1826, i originalment tenia lloc entorn del portal de Sant Antoni, zona
en la que posteriorment es formarien el mercat i el barri del mateix nom. La
tradició de la cavalcada, que obeeix al nom dels Tres Tombs (i que ha perviscut
en la toponímia gastronòmico-urbana en el nom del cèl·lebre bar de davant del
mercat de Sant Antoni), pretenia honrar els animals de peulla rodona –vaques,
cavalls, rucs- que eren el sustent de l’economia i l’alimentació diaris. Avui
en dia, com que a la ciutat és poc habitual veure animals d’aquesta mena, la
tradició es limita més aviat a una benedicció dels animals domèstics, però
abans era una de les festes més importants del calendari, amb una cavalcada i
una missa. El que sí es manté és la part llaminera de la festa, que a Barcelona
com molts altres llocs, adopta la forma de tortell. En algunes poblacions i en
alguns obradors, el de Sant Antoni prenia forma de ferradura, en record de les
que portaven els animals de granja. El Gremi de pastissers de Barcelona dóna
com a recepta tradicional del tortell “pasta de brioix amb ous, sucre, llet,
mantega i farina com a principals ingredients, raspadures de pell de llimona i
canyella en pols i farcits de massapà amb fruita confitada per sobre i, un cop
fermentats, cuits al forn. La sorpresa és una figureta de ceràmica imitant un
animal”.
Ignasi Domènech
assenyala al seu clàssic llibre “La teca” (de l’any 1924), que pel dos de
febrer, la Candelària, era tradicional dinar anyell i carxofes i menjar postres
amb pasta de full, però això s’ha perdut indefectiblement (tot i que tant
l’anyell com les carxofes estan en el seu millor moment).
Candelària a
banda, passat Sant Antoni, i abans de Carnaval, arriba la que solia ser la
festa més gran de la ciutat. El 12 de febrer es commemora la diada de Santa
Eulàlia, la antiga patrona de Barcelona. Les festes de la Mercé van rebre la
consideració de festa major de la ciutat a finals del segle XIX, i tot i que les
festes dedicades a Santa Eulàlia encara són molt celebrades a Ciutat Vella, la
seva habitual coincidència en el temps amb el Carnestoltes potser els ha fet
perdre una mica de volada, tot i que no manquen els castells, els correfocs,
les desfilades de gegants i la sortida del bestiari tradicional de totes les
festes. Si voleu celebrar-les golafrement, podeu fer-ho engolint unes “aspes de
Santa Eulàlia”, un pastisset de briox en forma de lletra ics que està decorat
amb cireres confitades, i que recorda a la creu on se suposa que la santa va
patir el seu martiri final. Al segle XIX, quan Sarrià era encara una vila
independent, els barcelonins tenien el costum d’arribar-s’hi a comprar
butifarres perquè allà la matança del porc es feia abans que a Barcelona... i a
més, la seva venda era lliure d’alguns impostos que es pagaven al Cap i Casal,
cosa que convertia l’excursió en l’equivalent a anar a Andorra pels barcelonins
de finals del segle XX.
La següent festivitat que cau al calendari de l’estòmac és el Carnestoltes. El Carnestoltes és, amb
la possible excepció de Sant Joan, la més pagana de les celebracions marcades pel
calendari de l’esglèsia. Es tracta, en realitat, de la derivació de festes de
l’antiguitat. Hi ha diverses teories sobre els seus orígens –n’hi ha de semblants
en diverses cultures- però el que sembla clar és que a l’Edat Mitjana ja
s’havia consolidat com un periode de disbauixa justament abans dels austers
dies de la Quaresma cristiana, que desembocaven en la Pasqua. Abans de la
invasió del Halloween anglocelta, el Carnestoltes era l’únic moment de l’any en
que era socialment acceptable que els adults es disfresessin. La data depèn del
calendari lunar: cal determinar en
primer lloc la primera lluna plena que hi ha després de l’equinocci de la
primavera, és a dir, el 20 de març. El diumenge posterior és el Diumenge de
Pasqua, i l’anterior, el Diumenge de Rams. I si al Diumenge de Rams li restem
els quaranta dies de la Quaresma arribem fins el Dimecres de Cendra, que és
l’últim dia de Carnaval. Tirem una setmana enrera i arribem a la data de Dijous
Gras (dit això, en temps d’internet i xarxes socials, és més senzill fer un cop
de Google per saber quan cau en aquell any). Sigui com sigui, Dijous Gras era
tradicionalment un dels moments de l’any en que se solia fer matança –l’altre
era Sant Martí, al novembre- i cal desfer-se del remanent que pogués quedar
d’embotit abans d’elaborar-ne de nou. Això explica en part per què molta de la
gastronomia de Carnestoltes dóna voltes entorn del porc. Carnestoltes marca també
l’època dels plats amb ou, que anuncien ja l’abstinència que es farà en la
Quaresma. I de la conjunció de porc i ou en surten delícies com la botifarra
d’ou o la truita de butifarra (ou sobre porc sobre ou, en un plat que avança la
teoria dels fractals!). També és habitual la coca de llardons. L’anatomia d’un
llardó és una cosa més complicada del que sembla: en primer lloc cal extreure
del porc el llard o sagí, que abans que la ramaderia industrial abaratís la
mantega era, juntament amb l’oli d’oliva, el greix més habitual a les cuines
del país. Calia, aleshores, premsar aquest greix. Les restes seques que en
quedaven eren els llardons, que al seu torn es fregien (possiblement, amb el
mateix greix que se’ls havia extret). El llardó català no és necessàriament el
mateix que el llardó de la resta de l’estat –en alguns indrets el que es fa
servir és la pell del porc, o altres òrgans- i enlloc pren el llardó tanta
volada com a Barcelona. A més de formar part en alguns casos de la botifarra
d’ou, també és l’estrella de les coques que es troben a totes les pastisseries
durant aquestes dates, i ara ja, gairebé durant tot l’any. I tenen la
particularitat de ser una de les poques postres que es fan amb carn! La coca de
llardons que es consumeix a Barcelona, com la del Pirineu, té una base de pasta
de full i va coberta per llardons, pinyons i sucre, que en fan una delícia tan
engreixadora com cruixent i suculenta. Però Carnestoltes no es limita a les
taules privades: molts són els mercats de la ciutat on els paradistes van a
treballar disfressats i organitzen concursos i degustacions dels productes
típics.
El darrer d’ells,
que marcarà el final de la festa i l’entrada de la Quaresma, és la sardina. Una
de les teories més reconegudes sobre l’enterrament de la sardina diu que el nom
d’aquesta cel·lebració, que marca el final del periode de disbauxa, no feia
referència al peix blau sinó a la carcanada de porc, que rebia el malnom de
“sardina” en imitació de l’espina. Es creu que la festa és d’origen madrileny,
i que va arribar a Catalunya a mitjan segle XIX, ben abans de que existís el
pont aeri. Ara mateix és força arrelada, i en alguns mercats es celebra tastant
també el peix que s’enterrarà amb sardinades populars. A Barcelona, durant el
segle XVIII, els porcs es compraven a un mercat que s’establia prop de la
Ciutadella, i els portaven ramaders d’Osona i la Cerdanya. També hi havia una
rifa de porcs en honor a Sant Antoni Abat, que es feia per Carnestoltes o
durant els primers dies de febrer, i que pel que sembla tenia força
participació. Ara no podem ja ni imaginar-ho, però la matança del porc era una
de les grans diades de la vida menestral a Barcelona.
Passat el
Dimecres de Cendra, el que arriba és la Quaresma, que avui en dia ja no se
segueix massivament, però que ha llegat una empremta marcada en la cuina de
Barcelona. Aquesta es manifesta en el bacallà, que servia com a font de proteïna animal en els dies en que l’esglèsia
prohibia menjar carn, i en els bunyols.
Els bunyols no són
potser els dolços de més prestigi de la pastisseria mundial per culpa dels seus
orígens humils. La pastisseria fregida, ubíqua als paísos mediterranis, era
barata i senzilla, i es prestava poc als artificis tècnics, tot i que avui en
dia als establiments podem trobar bunyols farcits de tota mena de cremes. Però
els bunyols de vent tradicionals, els que cada dimecres i divendres de Quaresma
es poden trobar en pastisseries i forns de la ciutat, són tradicionalment buits
i lleugers, amb una abundant capa de sucre que en cobreix la pasta i un lleuger
regust d’anís. També se’n troben de farcits de crema, com hem dit, però la
recepta tradicional és la més austera. A internet es pot trobar fins i tot un
mapa col·laboratiu dels millors obradors de bunyols del país (al blog Olleta de
Verdures). Sembla que de la coincidència entre bunyols i bacallà hagi de nèixer
com a plat definitiu de Quaresma el bunyol de bacallà, però no és així. Si
potser inicialment sí que ho va ser, avui en dia d’aquestes delícies en trobem tot
l’any i per tot arreu, incloses moltes de les xurreries de la ciutat. Febrer és
també el mes de Sant Valentí. Tot i tractar-se d’una tradició forana, ha
arrelat per obra i gràcia del comerç en l’imaginari popular i avui en dia es
poden trobar pastissos i bombons en forma de cor per regalar a la parella el
dia 14 de febrer.
1 comentari:
Un bon recull de tradicions gastronòmiques.... i que com bé deies responia a una vida més en comunió amb el pas del temps... ara correm tant que el dia de Reis, ja trobo bunyols de Quaresma, i NO M'AGRADA. Cada cosa ha de tenir el seu temps, per arribar i per gaudir-ho.
Publica un comentari a l'entrada